Autostrada Unirii (A8) Iaşi – Neamţ – Târgu Mureş intră într-o nouă etapă pentru construirea ei. Avize esenţiale au fost obţinute pentru viitorul drum, autoritățile declarând că „asistăm la un moment istoric“.
La finalul săptămânii trecute, secretarul de stat George Lazăr, fost prefect de Neamţ, a anunţat că Agenţia pentru Protecţia Mediului a eliberat acordul de mediu pentru construcţia tronsonului Târgu Neamţ – Moţca – Leghin, care traversează judeţul Neamţ, parte integrantă din A8.
„Solicitatea a fost înaintată de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România. Acesta este un pas extrem de important pentru construcţia autostrăzii care va lega Moldova de vestul ţării şi care trece prin judeţul Neamţ, cu beneficii incontestabile nu doar pentru nemţeni“, a declarat Lazăr.
Luni, 17 octombrie, Cătălin Urtoi, care este consilierul ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, venea cu precizări suplimentare despre A8, spunând că este emis şi acordul de mediu pentru celălalt sector, Târgu Mureş – Miercurea Nirajului. Este vorba despre porţiuni „extrem de pretenţioase“, în zone montane unde se află şi arii protejate.
„Ambele capete de pe A8, finanţate prin PNRR au acord de mediu. (…) Aş putea spune că asistăm la un moment istoric, în condiţiile în care un astfel de acord de mediu pe A8 a fost respins în 2011! Din acest moment am intrat în linie dreaptă pentru etapa următoare, adică licitaţia de proiectare şi execuţie“, a transmis Cătălin Urtoi.
Autostrada Unirii va avea circa 320 de kilometri, iar traseul montan va traversa judeţul Mureş cale de 25 de kilometri, în Harghita pe 81 kilometri, iar în Neamţ pe o lungime de 52 de kilometri. Alţi aproape 100 de kilometri vor fi pe ruta Târgu Neamţ – Târgu Frumos – Iaşi – Ungheni.
Sectorul autostrăzii din zonele montane din trei judeţe, Neamţ, Harghita şi Mureş, intersectează situri Natura 2000 – Dealurile Târnavei Mici – Bichet, Dealurile Târnavelor, Valea Nirajului, Borzonţ, Depresiunea şi Munţii Giurgeului, dar şi parcuri naturale sau naţionale, Vânători Neamţ şi Ceahlău.
Conform unor studii, pentru realizarea drumului ar trebui defrişate peste 1.000 de hectare de pădure, plus expropieri de suprafeţe situate în extravilanul şi intravilanul unor localităţi, parte a domeniului public şi privat cu diverse categorii de folosinţă: agricole, neproductive, curţi, construcţii, drumuri sau spaţii verzi.